Vyjádření eSpoluprace.cz ke změnám v cookies platných od 1. 1. 2022
Přidáno 08.11.2021Od 1. 1. 2022 začne platit novela zákona o elektronických komunikacích, která má důležitý dopad na měření a vlastně na celý svět on-line marketingu. Jak se tato změna dotkne eSpoluprace.cz?
Cookies v českém internetovém prostředí v současnosti fungují v tzv. režimu opt-out. To znamená, že je možné cookies používat do doby, než uživatel řekne dost. Od 1. 1. 2022 bude novým standardem zcela odlišný přístup – tzv. režim opt-in. V režimu opt-out může provozovatel webových stránek používat nástroje k měření návštěvnosti, marketingu, sledování pohybu uživatelů na stránce do doby, než konkrétní návštěvník vysloví, že si to již dále nepřeje. Opt-in funguje přesně opačně. Spočívá v tom, že je nejdříve třeba získat souhlas návštěvníka, aby bylo možné tyto nástroje používat. Jde tedy o přísnější režim.
Odhadujeme, že procento souhlasu se všemi cookies na půjčkových webech by v příštím roce mohlo být okolo 70 %.
Předmětem novely je i změna, která omezuje nevyžádaná marketingová volání. Podle novely firmy nesmí telefonicky kontaktovat nikoho, kdo k tomu předem nedá výslovný souhlas.
Měření – dopad na vaše kampaně a řešení
1. Uzavření půjčky v relaci po prokliku (uživatel přijde na web inzerenta a „hned“ uzavře půjčku)
U kampaní, které se měří pomocí pixel iframe, měníme formu vyhodnocení na postback url, kdy dokážeme vše změřit v souladu s novým zněním zákona i u uživatelů, kteří souhlas k využití cookies neudělili. Data totiž nejsou uložena v prohlížeči návštěvníka webu, ale na serveru inzerenta. Na straně affiliate partnerů není potřeba žádných změn.
2. Opakované návštěvy webu inzerenta (pozdější uzavření půjčky)
Potřebujeme ideálně docílit toho, aby si inzerent u návštěvníka, který neudělil souhlas s cookies a neuzavřel půjčku hned při relaci (ale například při opakované návštěvě do 30 dnů), dokázal pamatovat, že tento návštěvník je od konkrétního affiliate partnera, a to i bez uložení cookies. Tento případ stále konzultujeme s právníky, analytiky a v neposlední řadě se samotnými inzerenty. Budeme vás informovat.
Tipy pro vaše weby – cookies lišty
V rámci konference Data restart bylo uvedeno, že z TOP 20 českých firem mají cookies lišty správně nastavené pouze 3 (jako pozitivní příklad zmíněny firmy Bosch a Škoda). Níže uvádíme pro inspiraci několik bodů, kterými se řídit při úpravách cookies lišt na vašem webu.
- Je potřeba získat aktivní souhlas („opt-in“) uživatele se shromažďováním cookies pomocí cookies lišty.
- Udělení souhlasu nesmí být nucené. V praxi to znamená, že byste neměli podmiňovat vstup na samotný web souhlasem se shromažďováním cookies. Stejně tak se byste se měli vyvarovat agresivním vyskakovacím oknům, která překáží při procházení webu.
- Checkboxy s jednotlivými typy cookies nesmí být předem zaškrtnuté. Při možnosti „přijmout všechny“ je potřeba nabídnout také možnost „odmítnout všechny“.
Checkboxy byly předem zaškrtnuté například na webu www.drmax.cz.)
Checkboxy nejsou předvyplněné například na webu www.cez.cz.
- Je také zapotřebí mít pro uživatele viditelně k dispozici informace o tom, jak cookies zpracováváte. Odkaz na tento dokument by se měl nacházet přímo v cookies liště. Měla by v něm být uvedena vaše identifikace, typy cookies (se kterými pracujete a za jakým účelem), jaké nástroje k tomu používáte a jak mohou návštěvníci souhlas odvolat.
Připadá nám uživatelsky přívětivější, když jsou definice jednotlivých cookies k dispozici po kliku v samostatném okně, jako to mají například na stránkách www.bonprix.cz.
- Pokud uděluje uživatel souhlas a lišta zmizí, tak zároveň by někde na webové stránce měla zůstat možnost souhlas odvolat. To znamená, že když návštěvník webu zaškrtne „Povolit všechny cookies“ a lišta zmizí, měl by na webu najít také možnost „Smazat všechny cookies“, pokud by si to rozmyslel.
Děláme maximum pro to, aby byl dopad této novely náš společný business co nejmenší. V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat na e-mail podpora.espoluprace@srovnejto.cz.