Začínáme s affiliate marketingem
Přidáno 16.05.2022Dlouhodobě přemýšlíte nad tím, jak být konečně pánem svého času, jak si vydělat peníze a k tomu všemu mít možnost pracovat téměř z kteréhokoliv místa na světě, třeba rovnou od moře? Pak je na čase vrhnout se do affiliate marketingu. Je však potřeba pořádná dávka energie a trpělivosti!
O co vlastně jde?
Než se začnete affiliate marketingu věnovat, měli byste samozřejmě vědět, o co přesně jde. Affiliate marketing, nazývající se také partnerský marketing, je typ marketingu zaměřující se na výkon a umožňuje vám vydělávat na prodeji produktů jiných firem. Společnosti tak získávají další propagační kanál a vy podíly z prodeje nebo za doporučení.
Historie affiliate marketingu sahá přibližně do roku 1994, kdy v tomto roce spustila společnost CDnow první affiliate program. Dalším průkopníkem byla světoznámá společnost Amazon. Do České republiky přišel tento druh marketingu přibližně v roce 2005 – první program spustila cestovní kancelář Invia.cz.
Výhody provozování affiliate projektu
Velkou výhodou affiliate marketingu jsou nízké náklady. Klidně postačí webová stránka vytvořená ve WordPressu, hosting, minimální znalosti a můžete začít. Učit se můžete takzvaně za pochodu. Rozhodně doporučujeme posílit své znalosti v oblasti SEO, v PPC reklamě, e-mail marketingu, v reklamě na sociálních sítích, grafických programech, a je vhodné naučit se alespoň základy programování. Naštěstí je v dnešní době vzdělávání ve zmíněných oborech dobře dostupné, internet je plný školících kurzů, přesných návodů a rad. Případně si můžete zaplatit lidi, kteří vám web vytvoří a správně navrhnou.
Jak jsme se už zmiňovali v prvním odstavci, chce to především čas a trpělivost. Nemůžete čekat, že hned přes noc začnete vydělávat desetitisíce. Vybudování kvalitní webové stránky s vysokou návštěvností může trvat měsíce až roky. Nenechte se však odradit a vytrvejte, spousta kvalitních affiliate partnerů vydělává desetitisíce až statisíce korun každý měsíc.
Nevýhody provozování affiliate marketingu
Affiliate marketing však skrývá i jisté nevýhody. Počítejte s tím, že bude nutné neustále se zajímat o legislativu a její změny. Ať už z hlediska GDPR, sbírání cookies až po pravidla při e-mailingu. Zejména cookies je v poslední době velmi probírané téma, od ledna 2022 totiž začíná platit novela zákonu o elektronických komunikacích, která má zásadní dopad na každého, kdo provozuje webovou stránku či mobilní aplikaci. Této problematice se budeme věnovat i v samostatném článku.
Jak už to bývá i v jiných oborech, mezi další nevýhody (nebo výhody?) se řadí konkurence. Nápad, jak si začít vydělávat za pomocí affiliate marketingu už mělo spousty lidí před vámi. V tomto oboru je důležité pravidelně sledovat svojí konkurenci – můžete se nechat inspirovat a ledacos se přiučit. Bude těžší své webové stránky prosadit, dosáhnout lepších pozic ve výsledcích vyhledávání a zaujmout svou cílovou skupinu.
Výběr kampaní a co propagovat
Pokud jste v affiliate marketingu úplným začátečníkem, vyberte si k propagaci prozatím něco lehčího – v eSpolupráci naleznete spousty herních nebo seznamkových kampaní (přečtěte si více o propagaci herních kampaní). Pokud vás baví auta, vytvořte webové stránky o automobilech a propagujte povinné ručení, které je jednou z nejúspěšnějších kampaní v naší síti. Po získání patřičných zkušeností se můžete vrhnout na půjčky – u půjček však počítejte s vyšší konkurencí jak ze strany inzerentů, tak ze strany partnerů a je těžší prorazit. S tím souvisí i větší náklady, jelikož klíčové slovo “půjčka” či “půjčky” patří k těm dražším. O to větší výdělky však poté můžete očekávat.
Základní pojmy affiliate marketingu?
Pro lepší orientaci jsme pro vás sepsali seznam nejčastější výrazů, se kterými se určitě setkáte.
-
Partner/Publisher – partner propagující služby či produkty od inzerenta. Nejčastěji jde o majitele magazínu, blogu, kupónového webu, cashbackového portálu…
-
Inzerent/obchodník – majitel e-shopu či webové stránky, na kterou odkazují partneři
-
Affiliate manažer – správce provizního programu, má na starosti komunikaci s partnery, vylepšování a správu nabídek
-
Affiliate síť – místo, kde se sdružuje větší množství partnerů, kteří si chtějí vydělat a obchodníků, hledajících pro své podnikání další reklamní síť. Affiliate sítě zpravidla nabízí lepší podmínky, než by si partner vyjednal sám
-
Konverze – jedná se o nákup zboží/objednání služeb, vyplnění formuláře apod.
-
Lead – plnohodnotný kontakt zájemce – zájemce vyplní formulář
-
Provize – odměna za zprostředkovanou objednávku/nákup služeb/lead. Nejčastěji je vyjádřená v procentech, případně se může jednat o fixní odměnu
-
Cookies – krátký textový soubor, který je uložen v prohlížeči. Umožňuje webu zaznamenat informace o návštěvě
-
PPC – platba za klik
-
PPA – platba za akci
-
PPS – platba za prodej
-
PPL – platba za lead
-
PPI – platba za zobrazení
Autorkou článku je Michala Říhová, affiliate manager ve společnosti Srovnejto.cz.