TOP 9 chyb v designu UX
Přidáno 17.07.2023Webový design se vyvíjí, ale základní potřeby uživatelů zůstávají stejné. Uživatelé hledají čitelné a přístupné informace. Když navštěvují webové stránky, obvykle chtějí uspokojit své potřeby. Je důležité se zamyslet nad přínosem každého nového designového prvku a vyhnout se častým chybám UX designu, které mohou odradit zákazníky.
9 nejčastějších chyb UX designu
1. Nedostatečné zaměření na klíčovou akci
Webové stránky jsou vždy lépe vnímány, pokud jasně popisují výhody produktu/služby. Položte si otázku, co nabízíte a jakou klíčovou akci má zákazník provést. Pak ho k této akci jednoduše doveďte. Můžete například použít pěti sekundový test. Stručně ukažte rozvržení stránky kamarádovi a pak se ho zeptejte, co ze stránky pochopil.
2. Špatné vyhledávání na webu
Jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejslabších funkcí webových stránek je vyhledávání. Uživatelé se zpravidla obracejí na vyhledávání na webu, když nemohou něco najít sami nebo když vědí, co hledají. V obou případech by vývojáři měli uživatelům poskytnout kvalitní vyhledávání, které poskytuje relevantní informace. Často nefunguje správně, což nutí uživatele opustit web a přejít na stránky konkurence. Vyhledávání by mělo být prezentováno jako jednoduché pole.
3. Nejsou k dispozici žádné výchozí hodnoty
Jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejslabších funkcí webových stránek je vyhledávání. Uživatelé se zpravidla obracejí na vyhledávání na webu, když nemohou něco najít sami nebo když vědí, co hledají. V obou případech by vývojáři měli uživatelům poskytnout kvalitní vyhledávání, které poskytuje relevantní informace. Často nefunguje správně, což nutí uživatele opustit web a přejít na stránky konkurence. Vyhledávání by mělo být prezentováno jako jednoduché pole.
4. Řešení pro jednu situaci
Designéři milují velké displeje s co nejpřesnější reprodukcí barev. Při práci za monitorem zapomínáme, že webové stránky nebo mobilní aplikace budou používány ve zcela jiném, mnohem rozmanitějším prostředí. Webové stránky se budou otevírat v nejrůznějších velikostech prohlížečů, od 320px po 2500+px, mobilní aplikace bude fungovat bez připojení k internetu atd. Zkuste myslet dopředu, zvažte zcela odlišné způsoby práce s vaším produktem. A nejlépe ještě více testujte.
5. Otevření nového okna v prohlížeči
Neznečišťujte obrazovky uživatelů dalšími okny. Návrháři přidávají nová okna prohlížeče v domnění, že uživatelé zůstanou na jejich webovém zdroji. Tato strategie není správná, protože znemožňuje použití tlačítka zpět. To je běžný způsob, jak se uživatelé vracejí na předchozí stránky.
6. Filtry a související chyby
"Pravidlo tří kliknutí" je poměrně populární tvrzení, že uživatel by se měl dostat na jakoukoli stránku webu maximálně třemi kliknutími. Mnoho webových stránek a digitálních produktů se snaží o maximální zjednodušení – usnadňují tak uživatelům vyhledávání informací, pomáhají jim rychleji se zorientovat a provést cílenou akci. Je však třeba si uvědomit, že na "pravidle tří kliknutí" není nic magického. Je nepravděpodobné, že by lidé opouštěli skutečně užitečné stránky, protože musí provést o něco více akcí.
7. Neviditelné odkazy
Během let testování se ukázalo, že návštěvníci mají tendenci ignorovat obsah, který se podobá reklamním blokům nebo se nachází v oblastech webu typických pro reklamy. Tento problém bohužel přetrvává dodnes.
Vývojáři se domnívají, že přidáním dalších prvků k odkazu (pozadí, obrázek, ohraničení) odkaz vynikne. Výsledek je obvykle opačný: čím více grafiky kolem odkazu, tím větší je šance, že jej uživatel bude považovat za reklamu.
8. Barevná škála
Vliv barev na lidi je již dlouho známý a v posledních desetiletích ho úspěšně využívají marketéři. Podle studií provedených v USA se 85 % uživatelů při nákupu jakéhokoli výrobku zastaví při výběru právě kvůli barvě. Proto stojí za úvahu, že správný výběr barevného schématu je důležitým faktorem UX/UI. Mezi typické chyby patří nesprávný barevný kontrast, nesoulad barev s celkovým kontextem a nezohlednění cílové skupiny. Je třeba si také uvědomit, že v závislosti na tématu webu může být z hlediska uživatelského rozhraní vhodné použití určitého barevného schématu. Například stránky finančních a pojišťovacích institucí jsou často provedeny v modrých odstínech. V neposlední řadě byste měli vzít v úvahu i to, že různé věkové a genderové skupiny preferují různé barvy. Znalost toho, kdo je vaše cílová skupina, vám pomůže určit nejlepší barevné schéma pro vaše stránky.
9. Zbytečná pole ve formuláři
Na webových stránkách se problémy s formuláři nejčastěji vyskytují na registračních stránkách nebo při objednávání/nákupech (internetový obchod). Nadbytečnost, zmatek, velké množství povinných polí a asi nejotravnější je, když jste po nevyplnění formuláře přesměrováni zpět a musíte všechna pole vyplnit znovu.
Závěr
V tomto článku jste se mohli seznámit s nejčastějšími chybami UX. Většina diskutovaných chyb se však dělá již desítky let – proč se tedy dělají rok co rok? Někdy je to důsledek závažnějších nedostatků ve strategii návrhu UX. Uživatelská zkušenost je něco, čemu je třeba věnovat pozornost a neustále se zlepšovat. Snažte se mít vždy na paměti svou cílovou skupinu a navrhujte své webové stránky tak, aby byly pro uživatele co nejpřívětivější.
V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš email podpora.espoluprace@srovnejto.cz.
Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.