To nejzajímavější, co se teď v e-commerce děje

Přidáno 18.12.2023

Co je e-commerce? E-commerce je elektronické obchodování, kdy všechny transakce, operace, obchodní procesy a komunikace probíhají online – na webových stránkách, na sociálních sítích nebo v aplikaci.

Více než 2 miliardy lidí nakupuje online! Nyní je každý čtvrtý obyvatel zapojen do elektronického obchodu. (Statista, 2021). 73 % celkových globálních tržeb B2C elektronického obchodování pochází z Číny a USA, což představuje více než 3,6 bilionu dolarů. (Oberlo, 2021). Za tyto peníze můžete koupit firmy jako Apple, Amazon a Alibaba.  

Proč lidé nakupují online? 

Online nakupování se stává stále běžnější praxí po celém světě. Někteří lidé nakupují online kvůli pohodlí (širší sortiment, úspora času a úsilí), jiní kvůli ceně a během pandemie z nutnosti. 

GlobalWebIndex zkoumal důvody, proč lidé nakupují zboží online. 53 % respondentů vyzdvihlo dopravu zdarma, 41 % akce a slevy, 35 % možnost prostudovat si před nákupem recenze, 30 % rychlé vyřízení objednávky. 

Trendy elektronického obchodování kupujících 2022 v Evropě 

  • 70 % přidá do košíku ještě jednu položku, aby dosáhlo hranice pro dopravu zdarma 

Jednou z často požadovaných funkcí e-shopu je zobrazení zákazníkovi, za kolik mu zbývá nakoupit pro dopravu zdarma. Mnoho zákazníků očekává, že při překročení konkrétní ceny objednávky, je zdarma i doprava. 

  • Online nakupující nejsou ochotni čekat déle než 4,4 dne na standardní doručení 

Rozvoj elektronického obchodování mění přístupy k práci se zákazníky a rozšiřuje obchodní příležitosti. Jen jedna věc zůstává stejná: zákazníci stále nechtějí na své objednávky dlouho čekat. Zákazníci jsou ochotni platit za rychlé služby a na pozadí tvrdé konkurence nelze rychlost dodání ignorovat. 

  • 56 % si vždy před nákupem zkontroluje zásady vrácení zboží online obchodu (Statista, 2022) 

Některé dárky se prodejcům vrací jako bumerang. Spotřebitelé již dávno vědí, že pokud nakupují na e-shopu, mohou od uzavřené smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu, a to do 14 dnů od převzetí zboží.  

  • Kupující vybírají produkty na počítači, ale nakupují z mobilních zařízení 

Nejméně třetina uživatelů internetu nakupuje pomocí mobilních telefonů. Zajímavý trend: někteří kupující si vyberou produkt na počítači, ale pak si ho koupí ze smartphonu nebo tabletu. Důvod je jednoduchý: je pohodlnější porovnávat produkty na počítači a z mobilních zařízení můžete zadat objednávku kdykoli, aniž byste byli vázáni na místo. 

  • Oblíbeným dnem pro nakupování je pondělí 

Podle statistik jsou uživatelé začátkem týdne nejvíce nakloněni k online nákupům. Analytici také zjistili, že uživatelé nejčastěji nakupují během dne od 9:00 do 19:00. Kupující oceňují rychlou reakci prodejce, aby se mohli zeptat, domluvit se na platbě, dodání atd. Objednávky proto preferují v pracovní době, kdy je vysoká pravděpodobnost, že se prodejce hned ozve zpět. 

Recommerce jako nový trend 2023 

V reakci na inflaci sílí trend tzv. recommerce – tedy nákup produktů z druhé ruky. Víc než 90 % amerických spotřebitelů volí tuto cestu z důvodu úspory. A více než polovina respondentů (58 %) tak bude nakupovat častěji i v budoucnosti. Elektronika, spotřebiče a média, jako jsou knihy, CD a DVD, jsou produkty, které se dobře prodávají na sekundárním trhu. Další maloobchodní zboží, jako jsou značkové oděvy, boty, šperky a další móda, se dostává z kamenných do internetových obchodů. Celý tento obchodní model je postaven na myšlence opětovného použití výrobků. Produkty vkládají na internet, aby byly dostupnější a měly větší dosah pro další prodej. 

Co lze očekávat od elektronického obchodování v budoucnosti 

Elektronické obchodování je již dlouho známou součástí našich životů, ale zájem o něj každým rokem roste. Téměř všechny typy elektronického obchodování se dnes neustále vyvíjejí. Pandemie koronaviru a zrychlená digitalizace k tomuto procesu jen přispěly. 
 

Pro přežití v online obchodování a dosažení zisku je nutné přizpůsobit se novým formátům v marketingu a studovat nástroje pro propagaci zboží a služeb. Mezi trendy v elektronickém obchodování patří vícekanálové nakupování, prodej s využitím rozšířené a virtuální reality, platby hlasem a obličejem atd. 

V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš e-mail podpora.espoluprace@srovnejto.cz.

Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.

Zpět

Soutěž s Coolcredit.cz - vyhlášení vítězů

Soutěž s Coolcredit.cz.cz je u konce a zná své výherce. Podívejte se, kdo vyhrál finanční odměny! Připomínáme, že po celou dobu soutěže byla navýšená provize na 1 925 Kč, která se díky dosažení skvělých výsledků prodlužuje i nadále.

Více

Soutěž s Coolcredit.cz - průběžné výsledky

Přinášíme vám průběžné výsledky soutěže s Coolcredit.cz. Podívejte se, jak si stojíte oproti konkurenci!

Více