To nejzajímavější, co se teď v e-commerce děje
Přidáno 18.12.2023Co je e-commerce? E-commerce je elektronické obchodování, kdy všechny transakce, operace, obchodní procesy a komunikace probíhají online – na webových stránkách, na sociálních sítích nebo v aplikaci.
Více než 2 miliardy lidí nakupuje online! Nyní je každý čtvrtý obyvatel zapojen do elektronického obchodu. (Statista, 2021). 73 % celkových globálních tržeb B2C elektronického obchodování pochází z Číny a USA, což představuje více než 3,6 bilionu dolarů. (Oberlo, 2021). Za tyto peníze můžete koupit firmy jako Apple, Amazon a Alibaba.
Proč lidé nakupují online?
Online nakupování se stává stále běžnější praxí po celém světě. Někteří lidé nakupují online kvůli pohodlí (širší sortiment, úspora času a úsilí), jiní kvůli ceně a během pandemie z nutnosti.
GlobalWebIndex zkoumal důvody, proč lidé nakupují zboží online. 53 % respondentů vyzdvihlo dopravu zdarma, 41 % akce a slevy, 35 % možnost prostudovat si před nákupem recenze, 30 % rychlé vyřízení objednávky.
Trendy elektronického obchodování kupujících 2022 v Evropě
-
70 % přidá do košíku ještě jednu položku, aby dosáhlo hranice pro dopravu zdarma
Jednou z často požadovaných funkcí e-shopu je zobrazení zákazníkovi, za kolik mu zbývá nakoupit pro dopravu zdarma. Mnoho zákazníků očekává, že při překročení konkrétní ceny objednávky, je zdarma i doprava.
-
Online nakupující nejsou ochotni čekat déle než 4,4 dne na standardní doručení
Rozvoj elektronického obchodování mění přístupy k práci se zákazníky a rozšiřuje obchodní příležitosti. Jen jedna věc zůstává stejná: zákazníci stále nechtějí na své objednávky dlouho čekat. Zákazníci jsou ochotni platit za rychlé služby a na pozadí tvrdé konkurence nelze rychlost dodání ignorovat.
-
56 % si vždy před nákupem zkontroluje zásady vrácení zboží online obchodu (Statista, 2022)
Některé dárky se prodejcům vrací jako bumerang. Spotřebitelé již dávno vědí, že pokud nakupují na e-shopu, mohou od uzavřené smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu, a to do 14 dnů od převzetí zboží.
-
Kupující vybírají produkty na počítači, ale nakupují z mobilních zařízení
Nejméně třetina uživatelů internetu nakupuje pomocí mobilních telefonů. Zajímavý trend: někteří kupující si vyberou produkt na počítači, ale pak si ho koupí ze smartphonu nebo tabletu. Důvod je jednoduchý: je pohodlnější porovnávat produkty na počítači a z mobilních zařízení můžete zadat objednávku kdykoli, aniž byste byli vázáni na místo.
-
Oblíbeným dnem pro nakupování je pondělí
Podle statistik jsou uživatelé začátkem týdne nejvíce nakloněni k online nákupům. Analytici také zjistili, že uživatelé nejčastěji nakupují během dne od 9:00 do 19:00. Kupující oceňují rychlou reakci prodejce, aby se mohli zeptat, domluvit se na platbě, dodání atd. Objednávky proto preferují v pracovní době, kdy je vysoká pravděpodobnost, že se prodejce hned ozve zpět.
Recommerce jako nový trend 2023
V reakci na inflaci sílí trend tzv. recommerce – tedy nákup produktů z druhé ruky. Víc než 90 % amerických spotřebitelů volí tuto cestu z důvodu úspory. A více než polovina respondentů (58 %) tak bude nakupovat častěji i v budoucnosti. Elektronika, spotřebiče a média, jako jsou knihy, CD a DVD, jsou produkty, které se dobře prodávají na sekundárním trhu. Další maloobchodní zboží, jako jsou značkové oděvy, boty, šperky a další móda, se dostává z kamenných do internetových obchodů. Celý tento obchodní model je postaven na myšlence opětovného použití výrobků. Produkty vkládají na internet, aby byly dostupnější a měly větší dosah pro další prodej.
Co lze očekávat od elektronického obchodování v budoucnosti
Elektronické obchodování je již dlouho známou součástí našich životů, ale zájem o něj každým rokem roste. Téměř všechny typy elektronického obchodování se dnes neustále vyvíjejí. Pandemie koronaviru a zrychlená digitalizace k tomuto procesu jen přispěly.
Pro přežití v online obchodování a dosažení zisku je nutné přizpůsobit se novým formátům v marketingu a studovat nástroje pro propagaci zboží a služeb. Mezi trendy v elektronickém obchodování patří vícekanálové nakupování, prodej s využitím rozšířené a virtuální reality, platby hlasem a obličejem atd.
V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš e-mail podpora.espoluprace@srovnejto.cz.
Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.