Rozhovor na téma SEO
Přidáno 28.03.2016Search Engine Optimization očima Lukáše Palkoviče
Ahoj Lukáši, řekni nám něco o sobě a o svém vztahu k SEO.
Ahoj Ondřeji, pracuji jako SEO manager ve společnosti eVisions.cz a optimalizaci pro vyhledávače se věnuji sedmým rokem. Specializuji se na pokročilé linkbuildingové strategie, analýzy odkazových profilů a komplexní SEO strategie.
Existuje stručný návod pro nováčky - jak se ujistit, že mám základy správně? Kde nejčastěji začátečníci chybují?
Nejčastější chybu začátečníků představuje právě hledání jednoduchých a rychlých "návodů" na SEO. Touha po univerzálním a snadném checklistu je jako hledání Svatého grálu. SEO strategie jsou ale rozmanitější, nedají se vždy duplikovat na jiné projekty a pokud chcete ve vyhledávačích "vyhrát", musíte přijít s originálním postupem. Mezi další časté chyby patří i přeceňování technický faktorů. Správně optimalizované technické faktory jsou jen stavebním základem pro SEO, o jeho úspěchu ale rozhoduje obsah a jeho popularita.
Je podle tebe kvalitní SEO skutečně během na dlouho trať a musím nutně začínat s novým webem?
SEO opravdu spočívá v dlouhodobé činnosti a získat výborné a hlavně udržitelné výsledky je otázkou let. Důležité je uvědomit si, jaké cíle má web. Pokud se jedná o krátkodobé microsites, tak dlouhodobá optimalizace nedává smysl.
Není nutné začínat se zbrusu novým webem. Naopak - nový web, resp. jeho redesign, často působí značné problémy. Z tohoto úhlu pohledu mají velkou výhodu pravě domény s historií.
Co považuješ za trend současnosti? Tušíme, že jen o textu už to dávno není...
SEO se neustále vyvíjí a nové trendy nastupují stejně rychle, jako odcházejí. Podstatné je zachytit je včas a maximálně je využít. Mezi nejžhavějšími tématy pro rok 2016 najdeme rozhodně rozvoj hlasového vyhledávání, Rankbrain algoritmus, realtime Penguin update a do popředí se dostává video obsah. Tyto hlavní trendy jsem v shrnul v článku na našem blogu.
Pomocných nástrojů existuje několik. Zaslouží si některý z nich tvé doporučení?
Mám pocit, že v SEO je více nástrojů, než má NASA :) Velice často lidé chybují v tom, že se na ně spoléhají a věří, že jim dokáží pomoci „SEO vyřešit". Nástroje jsou ale pouze jakýmsi doplňkem pro zjednodušení práce. Nejmocnějšími nástroji zůstávají selský rozum, znalost oboru a přesah do jiných marketingových kanálů. Ty žádný počítačový program nenahradí :)
Pokud mám zmínit pár opravdu šikovných pomocníků, které dokáží ulehčit práci SEO konzultanta, na analýzu odkazových profilů doporučuji Ahrefs.com nebo Majestic.com, na monitoring pozic a evidenci odkazů Collabim a, pokud hledáte komplexní nástroj, balíček od Link-assistant.com.
Algoritmus Google a v ČR oblíbeného Seznamu se neustále ladí, Google dokonce vydá až 2 změny denně. Dá se na toto reagovat efektivně? Jak být neustále v obraze?
Máš pravdu, vyhledávače upravují svoje algoritmy na denní bázi. Sledovat každou změnu je prakticky nemožné. Pro monitoring větších a zásadní aktualizací nicméně doporučuji sledovat https://algoroo.com/, který obsahuje výborný přehled změn ve vyhledávači Google. Pro efektivní vyhodnocování vlivu změn algoritmu na webu doporučuji pravidelný monitoring klíčových slov a indexaci pomocí Collabimu.
Google personifikuje, Seznam nikoliv. Může i to být z tvého pohledu pro affiliate partnera rozcestník?
V případě, že affliate partner řeší lokální produkty a služby, tak rozhodně. Google personalizaci výsledků využívá hodně a je nutné tomu patřičně upravit strategii. Do rozcestníku při rozhodování o optimalizaci pro konkrétní vyhledávač bych doplnil ještě cílovou skupinu a "životnost" produktu/služby. Optimalizace pro Seznam se od optimalizace pro Google stále ještě do určité míry, například v linkbuildingu, liší.
SEO je široký pojem. Kdyby si ale měl vyzvednout 3 klíčové věci, na které by se měl affiliate partner soustředit, jaké to jsou?
Mezi nejdůležitejší SEO faktory pro rok 2016 řadím obsah, odkazy a uživatelská data. Affiliate partnerům doporučuji soustředit se na tyto činnosti:
- důkladnou analýzu klíčových slov a identifikování long tail vzorce,
- nepodcenit strukturu webu a jeho prolinkování,
- zaměřit se na budování kvalitních odkazů, protože je jen otázkou času, kdy na Seznam přestanou platit "jednoduché" odkazy.