Proč a jak začít s linkbuildingem
Přidáno 10.12.2020Získávání zpětných odkazů, neboli linkbuilding, je jednou z nejdůležitějších SEO metod. Můžete díky ní zvýšit důvěryhodnost svého webu a posunout ho na lepší pozice v organickém vyhledávání. Netušíte, jak začít s linkbuildingem? Pak čtěte dál.
Linkbuilding je jednou z off-page SEO metod, což znamená, že neprobíhá přímo na vašich stránkách. Cílem je získat odkazy z kvalitních a pro váš obor relevantních domén, a tím pádem zvýšit traffic proudící na vaše stránky.
Linkbuilding jako partnerství mezi weby
Není to tak dávno, kdy si webové stránky mezi sebou vyměňovaly odkazy bez ohledu na relevanci a kvalitu jednotlivých domén. Možná si ještě pamatujete patičky webů vyplněné desítkami linků, případně podstránky “vytapetované” odkazy.
Více než o bezhlavém chrlení zpětných odkazů je nyní linkbuilding o navazování smysluplných partnerství, které budou mít pro obě strany nějakou přidanou hodnotu. Pro vás bude důležité mít odkaz na takových stránkách, na které chodí vaše cílová skupina a které se věnují pro vás relevantním tématům.
Analýza vašeho webu
Ze všeho nejdříve je třeba udělat si pořádek na svém dvorku a provést analýzu webu, která vám ukáže cesty, po nichž se v rámci linkbuildingu vydat. Je potřeba do hloubky prostudovat zaměření a vlastnosti webu, a také projít již vytvořený odkazový profil.
Odpovědět byste si měli zejména na otázky jako v čem je přidaná hodnota vašeho webu/podnikání, v čem se lišíte od konkurence nebo s kým dlouhodobě spolupracujete. Zaměřte se na nejdůležitější klíčová slova spojená s vaším byznysem a stanovte si cíle.
Někdo chce hlavně dosáhnout lepších pozic ve vyhledávání, ale pokud chcete linkbuilding dělat chytře, zaměřte se na kvalitu návštěvníků, potažmo zlepšení konverzního poměru z organické návštěvnosti.
Zamyslete se, zda na internetu neexistují místa, kde se mluví o vašem oboru, ale vy tam ještě nefigurujete. Nebo figurujete, ale bez odkazu na web. Analyzujte také vaše marketingové kanály a jejich možné využití k využití odkazů. Perfektním kanálem pro tento účel jsou PR články umístěné na jiných webech.
Analýza konkurence
Víte, kdo je vaše konkurence v SEO? Jaké weby se nejčastěji objevují na předních místech vyhledávání na pro vás důležitá klíčová slova? Vyberte tři až pět takových konkurentů a proklepněte si je.
Budete k tomu potřebovat některý ze SEO nástrojů, jako jsou Ahrefs, Majestic, SEOprofiler či Moz Open Site Explorer. Ty jsou sice placené, ale nabízí zkušební dobu po kterou si můžete nástroj zdarma osahat.
Projděte si odkazové profily (tedy soubory odkazujících domén a odkazujících URL) konkurence, které si můžete seřadit podle různých hodnocení (ranků). Díky tomu uvidíte, jaké weby jsou kvalitní a kde je tedy záhodno získat zpětný odkaz, a které za to naopak nestojí.
Typy odkazujících webů si buď ručně nebo pomocí nějakého nástroje (např. Marketing Miner) rozřaďte. Nejčastější typy webů, na které v odkazových profilech narazíte, jsou tyto:
-
katalogy webových stránek – byly populární hlavně v dobách nedávno minulých, dnes už je až na pár výjimek nikdo nenavštěvuje
-
obchodní partneři – vaši dodavatelé, klienti, odběratelé apod.
-
online média a magazíny – i pro váš obor jistě existují specializovaná online média
-
diskuzní fóra – opět už nejsou tolik oblíbené, ale určité zájmové skupiny na nich stále najdeme
Buďte obezřetní a mějte na paměti, že někteří vaši konkurenti (zejména ti, kteří už jsou na trhu déle) dříve využívali dnes již zastaralých technik, a tak v jejich profilu najdete spoustu nesmyslných odkazů, jako jsou patičky či nefungující katalogy.
Jak poznat dobrou doménu
Ptáte se, jak tedy poznat kvalitní a relevantní doménu? Jak už jsme nakousli výše, je důležité, aby se web nějakým způsobem tématicky dotýkal vašeho oboru. Pokud prodáváte klempířské nářadí, zpětný odkaz na webu pro maminky vám asi mnoho relevantních návštěv nepřihraje.
Bonusem je pak také návštěvnost domény, kam chceme odkaz umístit. Naším cílem totiž je, aby se její návštěvníci proklikli také na náš web. Protože víc návštěvníků znamená více potenciálních zákazníků. Navíc je to také signál pro SEO roboty, že je web populární, a zvyšuje se tak šance posunout se ve vyhledávání nahoru.
Praktické tipy na umístění zpětných odkazů
S linkbuildingem můžete začít prakticky ihned, i bez výše zmíněných analýz. Koho oslovit a jaké weby využít?
Link prospecting
Bez link prospectingu, který bychom mohli volně přeložit jako vstupní průzkum stránek pro linkbuildingové aktivity, se neobejdete. Zkrátka a dobře jde o to najít weby vhodné pro spolupráci spolupráci a umístění zpětného odkazu.
Prvním pomocníkem vám bude starý dobrý Google. V případě, že hledáte stránky, které jsou vhodné pro spolupráci např. s e-shopem s módou, zadáte do vyhledávače klíčová slova jako “módní blogerka” či “magazín o módě”. Výsledky pak procházíte a zaznamenáváte si potenciální partnery např. do tabulky.
Jde to ale i jednodušeji, a to pomocí nástrojů, jako je Marketing Miner, který udělá “špinavou” práci za vás. Stačí zadat klíčová slova a vyjede vám přehledný report pro prvních šedesát výsledků vyhledávání.
Kupování zpětných odkazů
Velmi rozšířený způsob, jak získat zpětné odkazy, je jejich nakupování. Můžete tak činit individuálně a oslovovat jednotlivé stránky, nebo využít inzertní weby, jako je např: Placla či White Press, které propojují interenty s blogery. Ti píší články na zadané téma, a tyto texty následně inzertní web umístí na relevantní doménu. Zpětný odkaz, který se nachází v textu, by měl působit přirozeně a měl by mít vhodný anchor text.
Guest blogging
Tzv. guest blogging je technika obsahového marketingu a SEO, kdy někdo napíše a publikuje blogový příspěvek na webu nebo blogu třetí strany, aby propagoval svou osobní / firemní značku. Guest blogging může být účinnou metodou pro zvyšování povědomí - je však nutné postupovat opatrně, aby nedošlo k postihu Google.
Rozhovory
Pro vaše PR i SEO může být dobré také poskytnout či domluvit si rozhovor, který váš partner následně publikuje na svém webu. Nejlepší samozřejmě je, pokud vás o interview někdo sám požádá, nicméně lze si ho také zaplatit.
Firemní katalogy
Zmínili jsme, že webové katalogy už příliš nefungují, ale stále se najde pár takových, do kterých se vyplatí zapsat. Kromě oborových katalogů, o kterých pravděpodobně budete mít přehled, se nezapomeňte zaregistrovat také do katalogů Firmy.cz a Google My Business.
Komentáře v diskuzích
Další rozšířenou technikou, s kterou je ale třeba zacházet obezřetně, je vkládání zpětných odkazů do komentářů na různých fórech či v diskuzích pod články. Vždy se snažte o to, aby nešlo o prosté spamování, ale aby byl link pro komentující opravdu relevantní. Ideální je například nakousnout řešení problému a odkázat např. na váš blogový příspěvek, který se tématu věnuje.
Obchodní partneři
Vlastníte-li internetový obchod, požádejte vaše dodavatele a odběratele o přidání odkazu na jejich webové stránky. Měl by být ideálně někde v těle webu, nikoliv v patičce.
Pokud například prezentujete výrobky na výstavách či vystupujete na konferencích, nezapomeňte rovněž požádat o přidání odkazu na jejich stránky.
Udělejte také průzkum mezi kamarády a známými, kteří vlastní byznys a webovou prezentaci. Můžete na sebe navzájem odkazovat, ale pozor - podívejte se na to ze strany uživatele. Bude dávat odkaz smysl?
Pokud máte známého, který prodává motorové pily, zatímco vy se věnujete svatební fotografii, pravděpodobně nenajdete smysluplný průnik vašich oborů.
Nefunkční odkazy
Na internetu je spousta webů, které se zabývají přímo vaším nebo alespoň příbuzným oborem. Tyto weby mohou obsahovat nefunkční odkazy (tzv. broken links), které dokážou odhalit některé nástroje jako Majestic či Ahrefs.
Pokud nefukční linky, které odkazují na neexistující doménu, najdete, zkuste kontaktovat majitele webu a nabídnout mu odkaz na vlastní obsah.
Pojmy na Wikipedii
Jistě ve vašem oboru existují pojmy, které nejsou na první dobrou jasné a lidé je mohou Googlit. Mrkněte, zda už je dané heslo popsáno na Wikipedii, a pokud ne (nebo pokud jde jen o krátký popis), zkuste sami vytvořit vysvětlující text - čím delší, tím lépe.
Do externích zdrojů poté umístěte odkaz na své webovky. Může se stát, že Wikipedie vyhodnotí text jako nepřínosný a nezveřejní ho, ale za pokus nic nedáte.
A ještě jeden tip. Všechny zpětné odkazy, které získáte, si průběžně evidujte a kontrolujte. Občas se totiž stane, že je majitel webu odstraní nebo dojde k přesměrování.
Pokud už bude seznam příliš dlouhý, vložte všechny zpětné odkazy do nástroje Collabim, který bude jednotlivé odkazy procházet a informovat vás o chybách na email.
Koho sledovat a kde se vzdělávat
Stejně jako celé SEO, i linkbuilding se neustále vyvíjí, a proto je záhodno sledovat novinky a průběžně se vzdělávat. Sledujte například SEO Akademii od Collabimu či blogy Marketing Mineru, Ahrefs a Moz.
Vyplatí se občas zabrousit také na blogy autorit v oboru, jako je třeba Zdeněk Dvořák, Pavel Ungr, Martin Matějka či Filip Podstavec případně zamířit na školení, které nabízí mimo jiné například Marek Prokop.
Vyzkoušet můžete také e-commerce kurz od Digisemestr Online, který se dostatečně věnuje linkbuildingu v kontextu celého digitálního marketingu.