Jak napsat newsletter, který zaujme?
Přidáno 20.09.2023Chcete-li dosáhnout vysoké míry konverze z rozesílek, musíte nejen zvolit správný komunikační kanál, ale také sestavit text, který přitáhne pozornost uživatelů. Jak na to, se dozvíte v tomto článku. Poradíme vám, jak napsat funkční text pro e-mailový newsletter – logický, strukturovaný, užitečný pro čtenáře.
Ti, kteří začínají psát, často hledají kouzelný trik, díky kterému bude text „líbivý“ a „prodejní“. Kdo píše delší dobu, už pochopil, že neexistují žádné kouzelnické triky, ale existují základní pravidla pro tvorbu textu. Prozradíme vám, na co si dát pozor, aby text e-mailu splnil svůj účel.
Co je to newsletter?
E-mailové newslettery jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů internetového marketingu, které vám pomohou efektivně pracovat s cílovou skupinou. Newslettery pomáhají seznámit potenciální zákazníky s produkty, které společnost nabízí, s jejich hodnotami a vlastnostmi. Mohou také sloužit jako nástroj pro informování o speciálních nabídkách, slevách a výprodejích. Podle studie Campaign Monitor má e-mailový marketing ve srovnání s ostatními marketingovými nástroji nejvyšší návratnost investic.
7 tipů na úspěšný newsletter
-
První chybou, které se firmy dopouštějí, je psaní o sobě. Efektivní newsletter řeší především problémy zákazníka, nehovoří pouze o firmě.
-
Pište tak, aby byl text srozumitelný i lidem, kteří nejsou z oboru. Pokud se ve svém oboru dobře orientujete, budete pravděpodobně používat specifické termíny a hodně odborného slangu. Zároveň se mezi vašimi odběrateli mohou vyskytovat jak profesionálové, tak ale i začátečníci, pro které bude obtížné textu porozumět. Snažte se psát tak, aby byl srozumitelný a zajímavý pro všechny příjemce. Nepoužívejte výrazy, které nic neznamenají: "dynamicky se rozvíjející", "lídři trhu", "high-tech produkty" a podobně. Pište fakta, která vytvoří skutečný obraz vaší společnosti, výhody, které jsou pro odběratele důležité. Například "vyhráváme 9 z 10 převzatých případů" nebo "zakázku v regionu doručíme do 3 dnů".
-
Nepište víc, než je nutné. Lidé mají spoustu práce kromě čtení pošty. A když pošlete dlouhý e-mail, ani ho nezačnou číst. Pokuste se být struční – určete si sami cíl e-mailu a stručně ho popište.
-
Stává se, že společnost na svém webu komunikuje s klienty přátelsky, ale v e-mailech používá úřednický jazyk. Na webu, v e-mailech a ve všech firemních materiálech by měla být komunikace jednotná. Nepřepínejte z formální komunikace na GIFy s kočkami. Změnit se může pouze tón – podle toho, zda se omlouváte nebo dáváte dárek k narozeninám. Nezapomeňte, že jedna společnost může mít různé odběratele, kteří vyžadují různé styly e-mailů. V takovém případě je publikum rozděleno do segmentů.
-
Předmět a pre-header by měly přitahovat pozornost. Předmět e-mailu by neměl být dlouhý (maximálně tak 4–7 slov). Může mít formu otázky, být vtipný nebo dvojsmyslný, nebo popisovat to, co je v textu e-mailu.
-
Vyhodnocení účinnosti. Po odeslání zjistěte, zda vám newsletter pomáhá dosahovat vašich obchodních cílů. Nejprve věnujte pozornost ukazatelům, které ovlivňují zisk: žádosti, nákupy, registrace. Bez nich je i newsletter se stoprocentní mírou otevření bezvýznamný. Několik tipů, jak vyhodnocovat úspěšnost e-mailů:
-
Míru otevření analyzujte 2-3 dny po odeslání. První den po odeslání otevírá e-mail přibližně polovina uživatelů, druhý a třetí den druhá polovina. Čtvrtý den nedochází téměř k žádnému otevření, takže od tohoto okamžiku můžete údaje kontrolovat.
-
Neřiďte se mírou otevření e-mailů podle někoho jiného. Tato metrika se mění dle uvedených parametrů: některé společnosti nedávno aktualizovaly svou databázi, některé dlouho neposílaly e-maily a některé mailing spustily nedávno.
-
Sledujte odhlášení odběru. Po každém e-mailu se část vašeho publika odhlásí z odběru – to je normální: čtenáře mohou vaše e-maily omrzet nebo jednoduše změní své zájmy. Sledujte, zda je počet odhlášení po odeslání e-mailu vyšší než obvykle. Pokud ano, snažte se e-mail vylepšit tak, abyste se přílišnému odhlašování v budoucnu vyhnuli.
7. Přidejte CTA tlačítka
Nezapomínejte na tlačítka (CTA), jimiž potenciální zájemce nasměrujete na produkt. CTA buttony můžete použít třeba u výběru produktů. Odběratel si tak pohodlně vybere ten produkt, který ho nejvíce zaujal. Několik tlačítek CTA můžete umístit také do dlouhého newsletteru rozděleného do několika tematických bloků. Každý blok by měl mít své vlastní tlačítko, aby se odběratel neztratil a provedl požadovanou cílovou akci. Nejdůležitější blok by měl být umístěn na začátku.
Pojďme si to shrnout:
-
Před vytvořením e-mailu si stanovíme cílovou skupinu. Díky tomu budeme vědět, jaký produkt máme nabízet a jakým stylem komunikovat;
-
Stanovíme konkrétní cíl, ale pouze jeden;
-
Důležité informace umisťujeme na začátek e-mailu;
-
Dbáme na to, aby byl text jednoduchý a pro čtenáře srozumitelný.
E-mailové newslettery jsou jedním z hlavních nástrojů marketingu. Používají se k budování důvěry u zákazníků a ke zvyšování prodeje. V průměru každý pátý příjemce otevírá e-maily a každý desátý člověk, který je otevře, udělá požadovanou akci. Proto je vytváření newsletteru užitečné pro různé firmy. Bude ale účinné jen pokud dobře znáte potřeby své cílové skupiny a připravíte pro ni zajímavý a relevantní obsah.
V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš email podpora.espoluprace@srovnejto.cz.
Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.