Jak mít na webu skvělá call to action tlačítka?

Přidáno 24.11.2023

Po zdlouhavé práci jste otevřeli svůj internetový obchod. Máte promyšlený obchodní plán, otestovaný vzhled stránek a jejich průchodnost. Teď už jen čekáte, až přijdou první zákazníci.

Návštěvníci přicházejí, ale nedokončují nákup. Málo z nich si přidá zboží do košíku a objednávku zaplatí. Co s tím?

Nejpravděpodobnějším důvodem je špatně nastavená výzva k akci. Jinými slovy, návštěvníci jednoduše nechápou, jakou akci mají provést nebo kam mají kliknout.

Proč používat CTA, jak je správně sestavit, kam je umístit a co dělat, když výzva k akci nefunguje?

Co to je CTA?

CTA, neboli výzva k akci, je tlačítko, grafický nebo textový prvek s hypertextovým odkazem, který uživatele vybízí k provedení akce. Zmíněnou akcí může být nákup, registrace, stažení dokumentů, přihlášení se k odběru novinek a další. CTA se používají mimo webové stránky také v příspěvcích na sociálních sítích nebo newsletterech.

Proč potřebujete CTA?

Hlavním úkolem CTA je dovést uživatele ke konverzi a vysvětlit, co bude následovat.

Význam CTA vysvětluje také psychologie. Když si uživatel prohlíží reklamní materiál, očekává výzvu k akci. Neznamená to, že je připraven ke koupi, ale dosavadní zkušenosti mu říkají, že někde na stránce by mělo být tlačítko CTA.

I proto je potřeba na stránku přidat CTA text. Tím může být: "Navštivte stránky", "Zaregistrujte se", "Nakupte v našem obchodě" a podobně.

Nedělejte si ale falešné iluze, že pokud na svůj web nainstalujete obrovské červené tlačítko s blikajícím efektem a textem „Kupte všechny velikosti hned“, nějak to zvýší konverze a ovlivní finanční výsledky.

Typy CTA

  • "Měkké" – Nevyzývají přímo k nákupu, ale poskytují možnost si produkt uložit („Přidat k oblíbeným“), seznámit se s ním („Získat bezplatný přístup na 7 dní“), získat rozšířené informace o produktu („Stáhnout návod“) atd. Používá se, když zákazník ještě není připravený nebo nemůže okamžitě zakoupit produkt nebo službu.
  • "Tvrdé" – Přímé výzvy k nákupu, objednávce, platbě. Aby se zvýšila odezva na takové výzvy k akci, jsou často kombinovány s odpočtem času, kdy konkrétní promo akce běží.

Jak vytvořit efektivní CTA

Nízká nebo žádná míra konverze je často důsledkem nejasné nebo nesrozumitelné výzvy k akci. Jak na efektivní CTA prvky a texty jsme shrnuli níže v několika bodech:

  • Výzva by měla být krátká a jasná, obvykle ne více než čtyři slova.
  • Měli byste vědět, v jaké nákupní fázi se váš zákazník v daný moment nachází. Přemýšlejte o tom, v jaké fázi je lepší nabízet: koupit produkt, přihlásit se k odběru newsletteru, připojit se ke komunitě, doporučit přátelům, vyplnit formulář, zanechat recenzi. Pro nové uživatele jsou relevantní CTA, které povzbuzují k dalšímu poznávání společnosti, např. "Zjistit více", "Zobrazit tarify". Pro zákazníky, kteří již služeb využili, použijte tlačítka „Sdílet recenzi“, „Nakoupit s 20% slevou“, „Použít bonus“.
  • Raději zvolte tlačítko nebo obrázek, na který lze kliknout, než hypertextový odkaz.
  • Volte kontrastní barvy, aby CTA nesplývalo s pozadím.
  • Použijte další efekty (šipky, animace atd.), aby bylo tlačítko okamžitě viditelné.
  • Nevytvářejte příliš mnoho tlačítek. Pokud je například v e-mailu zbytečně mnoho tlačítek, čtenář si nemusí uvědomit, jakou akci má provést.
  • Přizpůsobte tlačítka pro různá zařízení. Ujistěte se, že se tlačítko správně zobrazuje v mobilní verzi na webu či v tabletu.

CTA statistiky

Účinnost tlačítka lze posoudit podle základních ukazatelů:

  • OR (Open Rate) – procento uživatelů, kteří otevřeli newsletter a klikli na odkaz. Nízký OR může znamenat, že potřebujete něco změnit. Změňte barvu na kontrastnější, přidejte animaci, zvětšete tlačítko.
  • CR (Conversion Rate) – procento uživatelů, kteří obdrželi newsletter a provedli cílenou akci. Nízký CR může znamenat, že nabídka odběratele nezaujala – zapracujte na formulaci, přizpůsobte předmět a CTA zájmům příjemců.

A/B testování

Pomocí A/B testování zjistíte, jaký CTA text nebo prvek nejlépe funguje na vašich stránkách.

Můžete například udělat tlačítko pro přihlášení k odběru v první variantě a žluté na černém pozadí v druhé variantě. Díky A/b testování zjistíte, kde budou lidé ochotnější se přihlásit k odběru, pokud se ostatní věci nemění.

Shrnutí

CTA – výzva k akci, která má uživatele motivovat k provedení konverzní akce na webových stránkách nebo v aplikaci. Díky CTA můžete uživatele motivovat k přihlášení k newsletteru, sdílení obsahu, získání zpětné vazby, nákupu služby nebo produktu.

Nyní, když jste se seznámili se základními technikami, jak CTA fungují, je na čase uplatnit získané poznatky v praxi. Zkuste otestovat několik barevných schémat, analyzujte publikum, segmentujte a vytvořte speciální nabídku.

 

V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš e-mail podpora.espoluprace@srovnejto.cz.

Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.

Soutěž s Coolcredit.cz - vyhlášení vítězů

Soutěž s Coolcredit.cz.cz je u konce a zná své výherce. Podívejte se, kdo vyhrál finanční odměny! Připomínáme, že po celou dobu soutěže byla navýšená provize na 1 925 Kč, která se díky dosažení skvělých výsledků prodlužuje i nadále.

Více

Soutěž s Coolcredit.cz - průběžné výsledky

Přinášíme vám průběžné výsledky soutěže s Coolcredit.cz. Podívejte se, jak si stojíte oproti konkurenci!

Více