Jak mít na webu skvělá call to action tlačítka?
Přidáno 24.11.2023Po zdlouhavé práci jste otevřeli svůj internetový obchod. Máte promyšlený obchodní plán, otestovaný vzhled stránek a jejich průchodnost. Teď už jen čekáte, až přijdou první zákazníci.
Návštěvníci přicházejí, ale nedokončují nákup. Málo z nich si přidá zboží do košíku a objednávku zaplatí. Co s tím?
Nejpravděpodobnějším důvodem je špatně nastavená výzva k akci. Jinými slovy, návštěvníci jednoduše nechápou, jakou akci mají provést nebo kam mají kliknout.
Proč používat CTA, jak je správně sestavit, kam je umístit a co dělat, když výzva k akci nefunguje?
Co to je CTA?
CTA, neboli výzva k akci, je tlačítko, grafický nebo textový prvek s hypertextovým odkazem, který uživatele vybízí k provedení akce. Zmíněnou akcí může být nákup, registrace, stažení dokumentů, přihlášení se k odběru novinek a další. CTA se používají mimo webové stránky také v příspěvcích na sociálních sítích nebo newsletterech.
Proč potřebujete CTA?
Hlavním úkolem CTA je dovést uživatele ke konverzi a vysvětlit, co bude následovat.
Význam CTA vysvětluje také psychologie. Když si uživatel prohlíží reklamní materiál, očekává výzvu k akci. Neznamená to, že je připraven ke koupi, ale dosavadní zkušenosti mu říkají, že někde na stránce by mělo být tlačítko CTA.
I proto je potřeba na stránku přidat CTA text. Tím může být: "Navštivte stránky", "Zaregistrujte se", "Nakupte v našem obchodě" a podobně.
Nedělejte si ale falešné iluze, že pokud na svůj web nainstalujete obrovské červené tlačítko s blikajícím efektem a textem „Kupte všechny velikosti hned“, nějak to zvýší konverze a ovlivní finanční výsledky.
Typy CTA
- "Měkké" – Nevyzývají přímo k nákupu, ale poskytují možnost si produkt uložit („Přidat k oblíbeným“), seznámit se s ním („Získat bezplatný přístup na 7 dní“), získat rozšířené informace o produktu („Stáhnout návod“) atd. Používá se, když zákazník ještě není připravený nebo nemůže okamžitě zakoupit produkt nebo službu.
- "Tvrdé" – Přímé výzvy k nákupu, objednávce, platbě. Aby se zvýšila odezva na takové výzvy k akci, jsou často kombinovány s odpočtem času, kdy konkrétní promo akce běží.
Jak vytvořit efektivní CTA
Nízká nebo žádná míra konverze je často důsledkem nejasné nebo nesrozumitelné výzvy k akci. Jak na efektivní CTA prvky a texty jsme shrnuli níže v několika bodech:
- Výzva by měla být krátká a jasná, obvykle ne více než čtyři slova.
- Měli byste vědět, v jaké nákupní fázi se váš zákazník v daný moment nachází. Přemýšlejte o tom, v jaké fázi je lepší nabízet: koupit produkt, přihlásit se k odběru newsletteru, připojit se ke komunitě, doporučit přátelům, vyplnit formulář, zanechat recenzi. Pro nové uživatele jsou relevantní CTA, které povzbuzují k dalšímu poznávání společnosti, např. "Zjistit více", "Zobrazit tarify". Pro zákazníky, kteří již služeb využili, použijte tlačítka „Sdílet recenzi“, „Nakoupit s 20% slevou“, „Použít bonus“.
- Raději zvolte tlačítko nebo obrázek, na který lze kliknout, než hypertextový odkaz.
- Volte kontrastní barvy, aby CTA nesplývalo s pozadím.
- Použijte další efekty (šipky, animace atd.), aby bylo tlačítko okamžitě viditelné.
- Nevytvářejte příliš mnoho tlačítek. Pokud je například v e-mailu zbytečně mnoho tlačítek, čtenář si nemusí uvědomit, jakou akci má provést.
- Přizpůsobte tlačítka pro různá zařízení. Ujistěte se, že se tlačítko správně zobrazuje v mobilní verzi na webu či v tabletu.
CTA statistiky
Účinnost tlačítka lze posoudit podle základních ukazatelů:
- OR (Open Rate) – procento uživatelů, kteří otevřeli newsletter a klikli na odkaz. Nízký OR může znamenat, že potřebujete něco změnit. Změňte barvu na kontrastnější, přidejte animaci, zvětšete tlačítko.
- CR (Conversion Rate) – procento uživatelů, kteří obdrželi newsletter a provedli cílenou akci. Nízký CR může znamenat, že nabídka odběratele nezaujala – zapracujte na formulaci, přizpůsobte předmět a CTA zájmům příjemců.
A/B testování
Pomocí A/B testování zjistíte, jaký CTA text nebo prvek nejlépe funguje na vašich stránkách.
Můžete například udělat tlačítko pro přihlášení k odběru v první variantě a žluté na černém pozadí v druhé variantě. Díky A/b testování zjistíte, kde budou lidé ochotnější se přihlásit k odběru, pokud se ostatní věci nemění.
Shrnutí
CTA – výzva k akci, která má uživatele motivovat k provedení konverzní akce na webových stránkách nebo v aplikaci. Díky CTA můžete uživatele motivovat k přihlášení k newsletteru, sdílení obsahu, získání zpětné vazby, nákupu služby nebo produktu.
Nyní, když jste se seznámili se základními technikami, jak CTA fungují, je na čase uplatnit získané poznatky v praxi. Zkuste otestovat několik barevných schémat, analyzujte publikum, segmentujte a vytvořte speciální nabídku.
V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš e-mail podpora.espoluprace@srovnejto.cz.
Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.